Groep 3/4: Sein op Groen »
    Sein op groen, rijden maar! De leerlingen helpen de machinist van Het Spoorwegmuseum om het sein op groen te krijgen. Na een introductie met een koffer vol voorwerpen die met seinen te maken hebben gaan ze zelf op ontdekkingsreis. Ze bekijken en vergelijken treinen en ontdekken dat de machinist heel wat over seinen moet weten! Als bedankje krijgen ze hun diploma van hulpmachinist en maken ze een spannend ritje met de trein. Het programma sluit aan bij geschiedenis, taal, wereld- en zelforiëntatie en beeldende vorming.
    Doelstellingen »

    Algemene doelstelling
    Doel van het programma is dat leerlingen kennis maken met een machinist en de seinen die hij moet kennen. De kinderen maken tijdens het programma kennis met verschillende soorten seinen, het gebruik daarvan en de betekenis. Bij het werk van een machinist spelen seinen een belangrijke rol want daarmee kan hij communiceren met anderen en met de trein, om zo veilig mogelijk de trein te besturen.

    Leergebiedoverstijgende kerndoelen

    • Het programma ‘Sein op Groen’ nodigt leerlingen uit om te observeren hoe verschillende treinen eruit zien en wat de verschillen en overeenkomsten zijn.
    • Ze ontdekken wat een machinist moet weten om de trein te laten rijden en welke verschillende seinen hij moet kennen.
    • Ze maken kennis met het verschijnsel seinen, het gebruik en de betekenis ervan.

    Leergebiedspecifieke kerndoelen

    • Als voorbereiding op het museumbezoek geeft Het Spoorwegmuseum een suggestie voor een les waarin aandacht wordt besteed aan de uitbreiding van de woordenschat en mondeling taalonderwijs en de kennis van het verkeer.
    • Tijdens het museumbezoek wordt aandacht besteed aan de vakken techniek, rekenen, geschiedenis en verkeer.
    • Ter verwerking van het museumbezoek krijgen de docenten suggesties om op school een les beeldende vorming te geven.
    • Kerndoelen 35, 44, 51 en 53 staan centraal. Enkele opdrachten van de speurtocht hebben tevens raakvlakken met 2, 24 en 54
    Programma »

    1. Voorbereiding op school
    Duur: ongeveer 1 uur
    De kinderen krijgen te horen dat ze binnenkort naar Het Spoorwegmuseum gaan. De machinist van het museum heeft hulp nodig om het sein op groen te krijgen zodat de trein kan rijden. Maar wat is een ‘sein’ eigenlijk en waarvoor kun je het gebruiken? In de vorm van een spel dat ze met zijn allen spelen leren ze wat een seintje is en hoe je met seinen kunt communiceren met elkaar. Als je goed om je heen kijkt kom je heel veel seinen tegen en het grappige is dat je bijna altijd wel weet wat ze betekenen. Deze kennis kunnen de kinderen straks gebruiken om de machinist te helpen. Want zonder het sein op groen te krijgen mag de trein niet gaan rijden! Is iedereen er klaar voor om de machinist te helpen het ‘Sein op Groen’ te krijgen? Snel naar het museum!

    2. Museumbezoek
    Duur: 1 ½ uur
    Het museumbezoek begint in een bijzondere wachtkamer waar niet zomaar iedereen in mag, namelijk de Koninklijke wachtkamer. Daar ontdekken de leerlingen een geheimzinnige koffer vol voorwerpen die te maken hebben met seinen en de machinist. Wat zijn dit precies voor voorwerpen? En op welke manier communiceert de machinist met deze voorwerpen? Onder begeleiding van een museumdocent mogen de kinderen één voor één een origineel collectiestuk uit de koffer halen en met elkaar bespreken waar dit voor gebruikt wordt.
    De reis gaat verder en brengt de leerlingen in kleine groepjes naar de grote wereld vol treinen. Bewapend met een opdrachtenboekje gaan ze zelf op ontdekkingstocht en bekijken ze de treinen van boven en onder en van binnen en buiten. Zo ontdekken ze dat de machinist heel wat seintjes moet kunnen herkennen en geven. Elke keer dat ze een opdracht gedaan hebben krijgen ze een groene sticker om het rode sein in hun boekje op groen te zetten. Als alle seinen op groen staan dan kan de trein eindelijk rijden. Als beloning voor hun prestaties krijgen de kinderen een officiële stempel op hun boekje: het bewijs dat ze de machinist van Het Spoorwegmuseum hebben geholpen. Hun diploma van hulpmachinist hebben ze binnen! De trein kan vertrekken met alle seinen erop en eraan! Dit ervaren ze zelf in een spannende nachtelijke treinrit…

    3. Verwerking
    Duur: ongeveer 1 uur
    Na het museumbezoek kunnen de kinderen als verwerking van hun ervaringen een eigen seinbord maken en met elkaar een spel spelen waarin ze gaan raden naar de betekenissen hiervan.


    Edu 1Edu 2Edu 3
    Download programma (gratis) »
    COOKIES
    Deze website maakt gebruik van cookies. - Door uw bezoek aan deze website gaat u hiermee akkoord.