Dubbeldekker

Het Eureka! moment

In een trein met twee verdiepingen passen meer reizigers.

Dubbeldekker

Hoe kun je meer mensen in een trein krijgen zonder de treinen langer te maken of meer treinen per uur te laten rijden? Door een trein met twee verdiepingen te bouwen! Om goed in te spelen op het toenemende forensenverkeer en meer reizigers te kunnen vervoeren bij ongewijzigde dienstregelingen en perronlengtes, wilde NS begin jaren tachtig van de vorige eeuw overgaan op dubbeldeksmaterieel.

Experimenten

Aanvankelijk werd geëxperimenteerd met Franse rijtuigen, maar deze voldeden niet aan de eisen van NS. De opdracht voor de vormgeving van deze nieuwe trein ging daarop naar de eigen afdelingen ‘Materieel & Werkplaatsen’ en ‘Reclame en Design’ van NS. Hun ontwerp pakte zo goed uit, dat het in 1985 de Internationale Brunel Award ontving.

DDM-1

De dubbeldekkers (bekend als DDM-1 materieel) verschijnen in Nederland voor het eerst op het spoor in 1984. Het Nederlandse ontwerp heeft hogere en bredere stoelen, ruimere trappen en meer ruimte om in- en uit de stappen. De 13 stuurstandrijtuigen die worden gebouwd krijgen namen van bedreigde diersoorten: Condor, Ooievaar, Bizon, Walvis, Neushoorn, Arend, Zeehond, Tijger, Cheeta, Dolfijn, Otter, Panda en Olifant. De laatste is in het bezit van het museum. Daarnaast werden er ook rijtuigen gebouwd met 1e en 2e klasse. Deze kregen geen aparte namen.