Rode Duivel (Plan U)

Objectnummer 1013

Specificaties

Tegenwoordig gebruikt NS vooral geel met blauw op de treinen, vroeger had elke soort trein een eigen kleur. Dieseltreinen krijgen omstreeks 1960 de kleur rood, de Plan U-treinstellen kwamen daarom in een rode kleur in dienst. Daaraan dankt hij, in navolging van de beroemde dieseltreinen ‘Blauwe Engel’, dan ook zijn bijnaam: Rode Duivel.

Werkspoor bouwt de dieselelektrische treinstellen tussen 1960 en 1963. Ze krijgen de nummers 111 tot en met 152. De Rode Duivel vervoert reizigers op belangrijke trajecten die nog niet geëlektrificeerd zijn, zoals bijvoorbeeld de lijnen Dordrecht – Geldermalsen en Nijmegen – Roermond.

Het ontwerp borduurt voort op de kort daarvoor in dienst gekomen Mat ’54, waarbij de neus een iets rondere vorm kreeg. Verder had de trein een lichte constructie, centrale deursluiting door de conducteur en een omroepinstallatie. In de winter treden er, door vastzittende sneeuw, regelmatig storingen op aan de schuifdeuren. Daarom worden deze later vervangen door zwenkzwaaideuren. Het museum krijgt NS 114 in 2003 en maakt de trein in 2009 weer geschikt om te rijden.