Maand van de Geschiedenis 2021

Hard werken bij het spoor. Ontdek het bij de lezing, speurtocht of bij de quiz!

Het thema van de Maand van de Geschiedenis is ‘Aan het werk’. Een thema dat het Spoorwegmuseum past als een schoen. Want het was hard werken bij de spoorwegen!

In de begintijd van de spoorwegen werden de treinen getrokken door gigantische stoomlocomotieven. Grote stalen monsters die honderden kilo’s kolen en duizenden liters water nodig hadden om te rijden. De stoker werkte zich letterlijk in het zweet. Ook de baanwerkers hadden een pittige job. De rails en bielzen waren loodzwaar en alles was ouderwets handwerk. De gang van zaken op een station was goed georganiseerd, het spoorbedrijf was op militaire leest geschoeid. Er was een duidelijke hiërarchie, van kruier tot stationschef.

Tijdens de Maand van de Geschiedenis biedt het Spoorwegmuseum een inkijkje in het werk bij de spoorwegen. Doe de speurtocht over het Werkterrein Utrecht Maliebaan en speel mee met de quiz. Conservator Evelien Pieterse verzorgt een lezing waarbij zij ingaat op de aanleg van de spoorwegen in Nederlands-Indië, waar het zware werk werd gedaan door de lokale bevolking onder toezicht van Nederlandse ingenieurs. Hoe ging het er daar aan toe?

Lezing

In de 19e eeuw werkten duizenden arbeiders aan de aanleg van de spoorwegen in Nederlands-Indië. Hoe ging dit er aan toe en hoe zwaar was dit werk? Conservator Evelien Pieterse vertelt hierover aan de hand van uniek beeldmateriaal.

Evelien Pieterse is conservator Kunst en Cultuurgeschiedenis bij het Spoorwegmuseum. In 2017 stelde zij een tentoonstelling en boek over de spoorwegen in Nederlands-Indië samen. In deze lezing vertelt zij aan de hand van foto’s en voorwerpen uit de collectie van het Spoorwegmuseum hoe in de koloniale periode bij de spoorwegen op Java en Sumatra werd gewerkt. Daarbij besteedt zij bijzondere aandacht aan de aanleg van de eerste spoorlijn tussen Semarang en Yogyakarta, die tussen 1864 en 1873 in ‘vrije arbeid’ werd voltooid.

Praktische informatie:
Datum: 10 – okt 2021
Tijdstip: 14:30 — 15:30
Locatie: Bedrijfsschool
Reserveren
: lezing is kosteloos wel heb je een geldig entreebewijs nodig (zoals een online ticket of een Museumkaart, of bv. VriendenLoterij VIP-KAART).
Voor de lezing is een coronatoegangsbewijs noodzakelijk. De QR-code wordt bij de entree van de zaal gescand.

Speurtocht

Doe de speurtocht op het Werkterrein Utrecht Maliebaan

Ontmoet bij het Spoorwegmuseum de werklui die ervoor zorgden dat de treinen konden rijden. Ga op pad met de speurtocht en ontdek de verschillende beroepen bij de spoorwegen in de jaren 50. De tijd dat puffende en sissende stoomlocomotieven nog kolen en water kwamen innemen op het emplacement van station Utrecht Maliebaan.

Quiz: werken bij het spoor

Veel beroepen bij de spoorwegen bestaan niet meer. Wat weet jij van werken bij het spoor? Test je kennis tijdens de quiz.

Treinen reden door weer en wind, machinisten en stokers moesten hard werken om de treinen op tijd te laten rijden. Ook de baanwerkers moesten, ongeacht de omstandigheden, vol aan de bak. Op de stations was alles tot in de puntjes georganiseerd. Wat weet jij van werken bij het spoor? Test je kennis in de speciale ‘Werk bij het Spoor Quiz’.

Iedere dinsdag en vrijdag in oktober om 14.00 uur.