In lijn met het landelijke beleid met betrekking tot het coronavirus is het Spoorwegmuseum gesloten voor het publiek tot 1 juni 2020.

Mat '64 - NS876 (Apekop)

Objectnummer 1026

Specificaties

Materieel ’64 (Mat ’64), ofwel de ‘standaard stoptrein’, heeft net als de Hondekop een bolle neus ter bescherming van de machinist, maar dan minder spits. Er zijn vierdelige en tweedelige treinstellen. Treinstellen met 4 rijtuigbakken heten Plan T, treinstellen met 2 rijtuigbakken Plan V. De Plan V treinstellen worden vanaf 1966 gebouwd. Eerst bij Werkspoor, daarna bij Talbot. Het materieel heeft een paar opmerkelijke vernieuwingen. Doordat de trein veel lichter is dan zijn voorganger de Hondekop, komt hij veel makkelijker en eerder op snelheid. Met de Mat ’64 wordt ook de filosofie losgelaten dat al het stroomlijnmaterieel onderling koppelbaar moet zijn, de treinen hebben een andere (hogere) automatische koppeling. Het zijn de eerste treinen met de nu bekende zwenkzwaaideuren. De trein heeft centrale deursluiting met vergrendelde deuren zodat de passagiers de deuren tijdens de rit niet kunnen openen.