NS2215&NS2264

Objectnummer 1033

Specificaties

NS bestelt aan het begin van de jaren 50, ter vervanging van de laatste stoomlocomotieven, 280 dieselelektrische locomotieven. Ze zijn verdeeld over de series 2200 en 2400. De serie 2201-2350 is bedoeld voor de zware goederendiensten, maar doet ook gedeeltelijk dienst in het reizigersverkeer. Bij aflevering zijn ze bruin met zandgele sierbanden met aan beide uiteinden 2 frontseinen. Een aantal locomotieven, waaronder de 2215, krijgt na een paar jaar een derde frontsein en ATB-beveiliging. Door het extra frontsein kunnen ze rijden op de grensbaanvakken met Duitsland. In de beginjaren slaan, tot angst van de machinisten, bij het starten van de machine soms de vlammen uit de uitlaat op het dak. Later worden hier uitlaatdempers opgezet. Niet alleen voor de rook en vlammen, maar ook tegen het harde geluid van de uitlaat. NS verkoopt uiteindelijk 25 machines aan België om de HSL aan te leggen. De 2215 en 2264 komen begin 21e eeuw naar Het Spoorwegmuseum.