Deze treinen zijn vernoemd naar dieren

Bijna alle treinen worden aangeduid met een cijfer. Al het treinmaterieel heeft een uniek nummer, soms verwijst de benaming naar het jaar van het ontwerp zoals Mat ’54. Maar er bestaan ook treinen die vernoemd zijn naar iets wat niet zo voor de hand ligt, namelijk dieren. Deze bijnamen hebben vaak een geheel eigen herkomst. De een nog eigenaardiger dan de ander.

Hondekop (Mat 54’)

De trein met de uitstraling van een trouwe kameraad. Deze groen met gele accenten gekleurde trein heeft een robuuste vorm, wat hem onderscheidt van oudere stroomlijnmodellen. De trein krijgt al snel de naam Hondekop, vooral vanwege de vorm van de machinistencabine. Het ontwerp moet de machinist beter beschermen tegen aanrijdingen. De neus ziet eruit als een hondensnuit, de zijraampjes lijken op de droeve ogen van een trouwe viervoeter.

De Kameel

Het grootste kenmerk van een kameel zijn de bulten op de rug. En dat is precies wat deze trein ook heeft: bulten. Het is daarom geen geheim waar deze trein zijn naam aan te danken heeft. De bulten op deze trein  zijn er niet voor wateropslag, zoals bij een kameel, maar zijn dakkoepels voor de machinist. Vanaf hier heeft hij goed zicht op het spoor. De Kameel, oftewel de NS20, is in de jaren 50 gebouwd als inspectievoertuig voor de NS. In de trein zijn vergaderruimtes, een keuken en telefoon te vinden. De twee bulten van de machinistenkoepels geven hem de bijnaam Kameel.

Olifant

In 1985 werd de serie DDM-1 in dienst gesteld. De eerste serie dubbeldekstreinen van de NS. Op alle stuurstandrijtuigen was de naam en afbeelding van een bedreigde diersoort aangebracht. Dit was een gezamenlijk initiatief van de NS en het Wereld Natuur Fonds. De afgebeelde dieren waren een arend, bizon, cheeta, condor, dolfijn, neushoorn, olifant, ooievaar, otter, panda, tijger, walvis en een zeehond. De trein die door het Spoorwegmuseum is bewaard, is de Olifant!

DM ’90 De Buffel

De buffel is een dier dat zich niet zomaar uit het veld laat slaan. Met zijn scherpe hoorns en robuuste kop is hij de baas van de vallei. Deze trein, die de naam De Buffel draagt, heeft dan wel geen hoorns, robuust is hij zeker. Kijk maar goed, zijn kop lijkt echt op een buffel! De Buffel is een dieseltrein die reed op de spoorlijnen in Nederland die geen bovenleiding hadden. De eerste Buffel kwam op 12 maart 1996 uit de fabriek, in 2018 reed de laatste Buffel op het spoor. In totaal zijn er 53 van deze treinen geproduceerd.