Op 3 en 4 december rijdt er geen pendeltrein vanaf Utrecht Centraal.

Antwoorden

Heb je de speurtocht gedaan op het Werkterrein Utrecht Maliebaan?

Lees dan hieronder de antwoorden!

1. Depotchef

Als baas van de medewerkers op het terrein houd hij alles in de gaten. Overdag maar ook ’s nachts. Wat is de taak van een nachtstoker?

De stoomlocomotieven op temperatuur brengen

Een stoomlocomotief zet je namelijk niet zomaar aan, je moet de ketel langzaam op temperatuur brengen en dat kan uren duren. Als je het te snel doet dan kan het staal gaan scheuren en dan krijg je natuurlijk ongelukken. Om de stoomlocomotieven ’s ochtends klaar voor de start te hebben staan werden ze dus ’s nachts al opgestookt.

2. Depotknecht

Met de grote kraan op het koleneiland worden de zwarte karretjes getild om de stoomlocomotief te vullen. Waarmee vult de depotknecht de karretjes?

Kolen

De karretjes werden gevuld met kolen en op de zijkant werd geschreven hoeveel kilo erin zat. Voor die tijd werden de kolen via trappetjes naast de tender omhoog getild in mandjes. Ontzettend zwaar werk.

3. Topz (TractieOPZichter)

Als machinisten heel zuinig zijn met het gebruik van kolen dan krijgen ze extra loon, een premie. De tractieopzichter houdt dit bij in een machinistenrapport. Hoe controleert hij het kolenverbruik?

Door mee te rijden met de machinist

Alle kilo’s kolen die werden uitgedeeld werden ook goed bijgehouden. Maar wilde de Topz echt weten of een machinist zuinig was of dat hij sjoemelde met de kolen dan reed hij mee. Soms wel wekenlang.

4. Veiligheidsman

Hier ligt gereedschap en materiaal dat nodig is om de spoorbanen goed te onderhouden. De veiligheidsman waarschuwt de baanwerkers met zijn hoorn voor een aankomende trein. Welke spoorwegonderdelen liggen hier niet?

Rails

De overwegbomen staan op dit terrein bij het baanwerkershuisje.

5. Seinhuiswachter

Het seinhuis is het kantoor van de seinhuiswachter. Eén van zijn taken is het knalsein gebruiken, waarvoor?

Om machinisten te waarschuwen voor gevaar

De Seinhuiswachter legde het knalsein voor de komst van de trein op het spoor en als de trein er dan overheen reed dan hoorde de machinist een harde knal. Dit was voor hem het signaal dat hij moest stoppen. Knalseinen werden vooral bij slecht weer gebruikt als de gewone seinen niet goed zichtbaar waren.

6. Baanwerker

De baanwerker controleert de spoorwegbaan en vervangt alle kapotte onderdelen. Waar wordt de pomplorrie (railwagentje) voor gebruikt?

Om de rails te controleren op kapotte onderdelen

Een pomplorrie is natuurlijk een snelle manier om op de juiste plek van het spoor te komen en bovendien kun je dan ook je gereedschap meenemen. Maar naar huis werd meestal gewoon gefietst.

7. Rangeerder

De rangeerder gebruikt remschoenen om rollende wagons zachtjes tegen al staande wagons tot stilstand te laten komen. Zo krijg je lange goederentreinen. Hier hangt een remschoen. Van welk materiaal is hij gemaakt?

IJzer

Beide antwoorden zouden goed kunnen zijn maar de remschoenen in het rek zijn van ijzer. Dat is natuurlijk veel steviger. Er werden echter wel remsloffen gebruikt van hout om bijvoorbeeld te voorkomen dat een wagon van zijn plek rolde. Maar om echt af te remmen is ijzer veel geschikter.