Kom ook Spoorweg Spelen, we zijn iedere dag van de meivakantie geopend!

Objectnummer 27003

Deze oorspronkelijke Britse locomotief kwam in 1970 in handen van NS toen zij de serie van 7 locomotieven opkocht om hun wagenpark uit te breiden. Het is de eerste en tot nu toe enige serie die tweedehands is aangeschaft. NS was enkele jaren ervoor bezig geweest met de ontwikkeling van de nieuwe serie 1400 maar moest dit stopzetten vanwege de hoge kosten. Omdat de behoefte van NS aan locomotieven toch ging stijgen kwamen ze uit bij de Engelse 27000 serie.

Na een grote revisie ging de 1501 als eerste locomotief in 1970 rijden. Het was tevens de eerste elektrische locomotief die in de nieuwe huisstijl kleurstelling van geel/grijs op de baan kwam. De hele serie werd omgenummerd naar de Nederlandse serie 1500, op 1 locomotief na die werd gebruikt voor reserveonderdelen. Er werd bewust gekozen om de 1400 nummers over te slaan. De Engelsen hadden alle locs ook namen gegeven corresponderend met Romeinse mythologische vrouwfiguren. Deze namen werden behouden en daarom staat de 1501 ook bekend als Diana.

Ze deden daarna vooral dienst op het traject Den Haag – Venlo en voor de internationale trein van en naar Keulen. Uiteindelijk werden ze in juni 1986 uit de dienstregeling gehaald en zorgde een groep machinisten uit Rotterdam en Den Haag ervoor dat de 1501 van de sloop werd gered.  Zij onderhielden de locomotief en gebruikten hem voor speciale ritten. Helaas werd het te duur en moeilijk om hem rijvaardig te houden en is hij in 2007 buiten dienst gesteld. Uiteindelijk is de 1501 in 2021 overgedragen aan het Spoorwegmuseum en is de collectie elektrische locomotieven van het museum compleet.