Kom ook Spoorweg Spelen, we zijn iedere dag van de meivakantie geopend! Komt u met het openbaar vervoer? Van 29 april t/m 4 mei is de dienstregeling voor de pendeltrein van en naar het Spoorwegmuseum aangepast door werkzaamheden. Check de reisplanner van NS voor het meest actuele advies.

Railpocket

Objectnummer 5005

Specificaties

Tot in de jaren ’90 sleepten conducteurs van NS een zware tas mee met daarin dikke spoorboeken om reizigers te informeren. In 1996 kwam aan dit gesleep een eind toen de Railpocket werd geïntroduceerd. De Railpocket was een handcomputer waar onder andere reisinformatie mee kon worden uitgelezen. Na 5 generaties Railpockets werd onlangs afscheid genomen van dit apparaat. Conducteurs kunnen het tegenwoordig af met een smartphone en apps. Grondlegger van de Railpocket, oud-conducteur Paul Thomissen, kwam de laatste Railpocket persoonlijk overhandigen aan het Spoorwegmuseum.