Kom ook Spoorweg Spelen, we zijn iedere dag van de meivakantie geopend! Komt u met het openbaar vervoer? Van 29 april t/m 4 mei is de dienstregeling voor de pendeltrein van en naar het Spoorwegmuseum aangepast door werkzaamheden. Check de reisplanner van NS voor het meest actuele advies.

NS D 4088 Zwarte Roemeen

Objectnummer Zwarte Roemeen (NS D 4088)

Specificaties

Bagagewagen D 4088 is in de Tweede Wereldoorlog, met veel ander materieel, naar Duitsland weggevoerd. In 2003 vindt een Duitse spoor-enthousiast in Roemenië de wagen terug in de buurt van Boekarest. Wat er in de tussenliggende periode is gebeurd, is niet bekend. In 2004 is hij terug naar Nederland gekomen. Door de vindplaats en het donkere uiterlijk krijgt het rijtuig van het museum de bijnaam ‘Zwarte Roemeen’.

Het nummer van de wagen is lange tijd onbekend, maar in maart 2007 komt door de roestvorming het oude nummer NS D 4088 door de Roemeense verflaag heen. Een groot aantal onderdelen van deze wagen is authentiek, de uitkijkkast en het remwerk ontbreken.  De wagen is door het museum geconserveerd. Hij wordt gebruikt als tentoonstellingsruimte voor de permanente expositie ‘Beladen Treinen’ over de rol van de spoorwegen bij de Jodentransporten in de Tweede Wereldoorlog.