Op maandag 6 mei is onze parkeerplaats tussen 11:00 en 13:00 niet bereikbaar door een herdenking. Ons advies is om voor 11:00 of na 13:00 met de auto naar het museum te komen.

HSM 33208

Objectnummer -

Specificaties

Vanaf het einde van de 19e eeuw zijn alle goederenwagens van HSM dicht. Tot 1919 laat HSM duizenden van dit soort wagens bouwen. Een gesloten goederenwagen wordt gebruikt om vracht te vervoeren die niet blootgesteld mag worden aan weersinvloeden. De HSM 33208 is zo’n gesloten goederenwagen. Gesloten wagens zijn te verdelen in standaard wagens en speciale wagens. De standaardwagen, zoals de 33208, wordt via de zijkant beladen. Sommige van deze wagens hebben een koelsysteem om (etens)waren die snel bederven zoals groente, fruit en bier te vervoeren. Er zijn ook speciale wagens van dit type. Deze hebben bijvoorbeeld een schuifwand of schuifdak waardoor makkelijker goederen te laden en lossen zijn. Een bekende speciale gesloten wagen is de rode PTT-wagen die vanaf de jaren 70 de post binnen Nederland vervoert. De HSM 33208 is uiteindelijk omgenummerd naar NS 9807.