Kom ook Spoorweg Spelen, we zijn iedere dag van de meivakantie geopend! Komt u met het openbaar vervoer? Van 29 april t/m 4 mei is de dienstregeling voor de pendeltrein van en naar het Spoorwegmuseum aangepast door werkzaamheden. Check de reisplanner van NS voor het meest actuele advies.

Hippel Bakkie (NS508 & NS512)

Objectnummer 1031

Specificaties

De locomotieven die het Engelse bevrijdingsleger in 1944 meeneemt naar het Europese vasteland maken zoveel indruk dat NS na de oorlog er 10 uit de legerdump koopt. De serie krijgt de nummers 501 tot en met 510 en wordt vooral gebruikt als rangeerlocomotief op grote stations. De locomotieven bevallen zo goed dat er in 1949 nog eens 100 machines bij komen, waaronder de serie 600. Door hun lage maximum snelheid zijn deze enorme sterke locomotieven vooral geschikt voor de rangeerdienst. Machinisten noemen de locomotieven ‘Bakkies’ of ‘Hippel’. Bakkies om hun doosachtige vorm, Hippel vanwege de door de drijfstangen veroorzaakte ‘huppelende’ loop. In 1975 schenkt NS de 508 aan het museum. De 512 staat eind jaren 80 nog een paar jaar op de kade van het Havenmuseum in Rotterdam. Daarna verhuist hij ook naar Het Spoorwegmuseum.