Kom ook Spoorweg Spelen, we zijn iedere dag van de meivakantie geopend! Komt u met het openbaar vervoer? Van 29 april t/m 4 mei is de dienstregeling voor de pendeltrein van en naar het Spoorwegmuseum aangepast door werkzaamheden. Check de reisplanner van NS voor het meest actuele advies.

Arend Wagons HIJSM 4, 8 & 10

Objectnummer 1036

Specificaties

De eerste rijtuigen van De Arend zijn geïnspireerd op de trekschuit: laag, met houten bankjes en weinig luxe. In eerste instantie zijn er 2 klassen: ‘Diligence’ (1e klasse) en ‘Char à bancs’ (2e klasse). Tijdens de bouw wordt besloten om toch nog een goedkopere klasse toe te voegen. Waggon, de 3e klasse, heeft onbeklede banken en ramen zonder glas of bedekking. Tot 1840 zijn alle rijtuigen donkerbruin. Dit zorgt voor problemen bij de kaartcontrole. In die tijd kunnen veel mensen namelijk niet lezen en dus ook niet zien welke wagon welke klasse heeft. De conducteurs treffen vaak reizigers aan in rijtuigen van een hogere klasse dan waarvoor ze hebben betaald. In 1840 wordt daarom de 1e klasse lichtgroen en de 2e klasse lichtgeel geschilderd. De 3e klasse blijft bruin. Om vergissing te voorkomen, krijgen ook de treinkaartjes dezelfde kleur als de desbetreffende klasse. De rijtuigen in het museum zijn replica’s en in 1939 voor NS gebouwd bij Werkplaats Zwolle.