Kom ook Spoorweg Spelen, we zijn iedere dag van de meivakantie geopend!

Salon Rijtuig 1

Objectnummer 1037

Salonrijtuig nummer 1 (Sr 1) is speciaal gebouwd voor Anna Paulowna, de weduwe van koning Willem II. Ze wil met haar eigen rijtuig van Soestdijk naar Den Haag kunnen reizen. Sr 1 is het eerste koninklijk rijtuig, in 1864 gebouwd in de Haarlemse HSM-werkplaats. Anna Paulowna heeft er zelf nooit gebruik van gemaakt. In februari 1865 wordt ze ernstig ziek en niet veel later overlijdt ze. De Sr 1 is nog enkele keren aangepast. Het is gebouwd voor breedspoor, de HSM besluit echter in 1864 de sporen om te bouwen tot normaalspoor. Het interieur is in 1884 volledig vernieuwd. Bij die verbouwing krijgt het rijtuig ook een toilet en wastafel. De Sr 1 van Het Spoorwegmuseum is een replica gebaseerd op deze tijd. De replica is in 2010 speciaal gebouwd voor het museum door Kloosterboer in Purmerend. Het toilet en de wastafel zijn wel origineel, dit zijn de enige originele spullen die bewaard zijn gebleven.