Kom ook Spoorweg Spelen, we zijn iedere dag van de meivakantie geopend! Komt u met het openbaar vervoer? Van 29 april t/m 4 mei is de dienstregeling voor de pendeltrein van en naar het Spoorwegmuseum aangepast door werkzaamheden. Check de reisplanner van NS voor het meest actuele advies.

WR2287 Oriënt Express

Objectnummer 1042

Dit restauratierijtuig is een van de vele houten rijtuigen die Wagon Lits laat bouwen voor de internationale treindiensten, waaronder de welbekende Oriënt Express (Parijs – Istanbul) De restauratierijtuigen maken het mogelijk om lange afstanden te reizen, zonder te stoppen om te eten. Zo verloopt de treinreis heel wat sneller! Het restauratierijtuig heeft een centrale verwarming met kolenkachel, een keuken met kolenfornuis, ijskasten en allerlei keukenhulpmiddelen. De eetzaal heeft 36 zitplaatsen, aan 2- of 4-persoonstafels. In een rijtuig uit deze serie is in 1918 de wapenstilstand van de Eerste Wereldoorlog getekend en in 1940 de overgave van Frankrijk aan de Duitsers. Rijtuig 2287 heeft vooral dienst gedaan in Zuidoost-Europa en komt in 1977 naar het Spoorwegmuseum. Het museum wil het rijtuig eigenlijk gebruiken als restaurant, maar na een opknapbeurt in Hongarije krijgt hij een prominente plek in de collectie.