Kom ook Spoorweg Spelen, we zijn iedere dag van de meivakantie geopend! Komt u met het openbaar vervoer? Van 29 april t/m 4 mei is de dienstregeling voor de pendeltrein van en naar het Spoorwegmuseum aangepast door werkzaamheden. Check de reisplanner van NS voor het meest actuele advies.

aardappelvervoer

Objectnummer 2809
Aardappelvervoer

Specificaties

‘Bovenkarspel-Grootenbroek: aardappelvervoer’, 1n 1937 vervaardigd door Johann Coenraad Hermann Heijenbrock (1871-1948). Het werk bevindt zich in depot.

Herman Heijenbrock was befaamd om zijn schilderijen van arbeid, nijverheid en industrie. Ook het werken aan het spoor legde hij in olieverfschilderijen en pastels vast. In 1937 maakte hij pasteltekeningen voor een kalender van de Nederlandsche Spoorwegen. De originelen bevinden zich in de collectie van het Spoorwegmuseum, zoals deze pastel van het treintransport van aardappelen in West-Friesland.