Huisstijl

Het Eureka! moment

Door alle treinen eenzelfde kleur te geven, worden ze door de reiziger direct geassocieerd met een spoorbedrijf.

Huisstijl

Hoe kan een spoorbedrijf herkenbaar worden voor publiek? Door zijn treinen allemaal in dezelfde kleuren te schilderen! Tot 1968 was het een bont gekleurde boel op het spoor. In de negentiende eeuw hadden locomotieven, treinen, rijtuigen en wagens van verschillende spoorwegmaatschappijen verschillende kleuren. Ook toen de grootste spoorwegmaatschappijen in 1917 samen gingen werken onder de noemer ‘Nederlandsche spoorwegen’ bleven er verschillende kleuren voor de verschillende soorten rollend materieel in gebruik.

Tot in de jaren zestig van de vorige eeuw bestond het wagenpark van NS uit verschillende kleuren treinen. De dieseltreinen waren donkerrood, de elektrische treinen donkergroen en de internationale treinen donkerblauw. Dat was misschien handig voor het spoorwegpersoneel, maar voegde weinig toe voor de reiziger.

Kleur geel

In 1968 werd door het ontwerpbureau TelDesign in samenwerking met grafisch ontwerper Gert Dumbar een nieuwe huisstijl voor NS geïntroduceerd. Niet alleen kwam er een nieuw logo (de bekende dubbele pijlen waaraan je de NS-treinen nog steeds kunt herkennen), ook kregen de treinen allemaal dezelfde kleur, die bedacht werd door Gert Dumbar. Hij associeerde geel met veilig, modern, actief, vrolijk en zichtbaar. Laten dat nou toevallig net de kernwaarden zijn waarnaar NS destijds streefde! Meer dan 50 jaar lang waren de treinen in Nederland geel met helderblauwe banen waarop desgewenst reclame-uitingen konden worden geplakt. En dat was heel herkenbaar. De laatste jaren wordt ook wit en donkerblauw toegepast. En eerlijk is eerlijk: de herkenbaarheid is daarmee wel een beetje verwaterd…