The Rocket

Het Eureka! moment

The Rocket was de eerste locomotief die zo veilig en betrouwbaar was, dat ze kon worden ingezet in de commerciële treindienst.

The Rocket

De allereerste stoomlocomotief van de wereld was een raket! Of eigenlijk The Rocket. Hoewel Richard Trevithick te boek staat als de uitvinder van de stoomlocomotief, kwam zijn rijdende stoomketel op rails niet verder dan de experimentele fase. Het was de Engelsman George Stephenson die de eerste echte veilige locomotief bouwde: de Rocket, waarvan het Spoorwegmuseum een fraai model bezit.

The Rocket

Rainhill Trials

Wat maakt een stoomlocomotief een betrouwbare machine om een trein te trekken? Een betrouwbare stoomlocomotief moet constant ‘op stoom’ blijven, want geen stoom betekent stilstand! De Rocket was ontworpen voor een wedstrijd in 1829, de Rainhill Trials. De wedstrijd was bedoeld om een betrouwbare stoomlocomotief te kiezen die gebruikt kon worden voor de dagelijkse treinen tussen Liverpool en Manchester in Engeland. Stephenson’s Rocket won deze wedstrijd en werd op 15 september 1830 daadwerkelijk in gebruik genomen.

Rainhill Trials, 1829

Vlampijpen

Wat maakte de Rocket zo’n goede locomotief? Allereerst had de locomotief een ketel met 25 zogeheten ‘vlampijpen’ in plaats van slechts een enkele vlampijp. Doordat de warmte door deze pijpen beter geleid werd, kon de locomotief sneller op stoom gebracht kon worden. Bovendien had de Rocket een afvoerpijp waardoor de verbruikte stoom samen met de verbrandingsgassen de schoorsteen werd ingevoerd. Daardoor verbeterde de trek van de schoorsteen en bleef de Rocket goed op stoom. Zonder onderbrekingen kon de Rocket met een gemiddelde snelheid van 19 kilometer per uur een trein van 13 ton trekken. Zonder belasting haalde de loc zelfs wel 47 kilometer per uur!