



Type: M.G.
Fietsfabrikant Simplex maakte meer dan alleen (spoor)fietsen: het bedrijf verkocht ook gemotoriseerde draisines. Sommige van deze motordraisines (ook spoormotoren of railauto’s genoemd) waren zo groot dat ze meer op een tram leken dan op een draisine.
Het exemplaar in de collectie van het museum is van bescheiden formaat: hij biedt plaats aan maximaal twee personen en is voorzien van een motor die slechts 2 pk leverde. Simplex had dit model ontwikkeld voor drukkere trajecten, waar maar weinig tijd was om inspecties uit te voeren en opzichters dus snel ter plekke moesten zijn. De motor maakte de draisine relatief zwaar; om gewicht te besparen werden de andere onderdelen zo licht mogelijk uitgevoerd. In een brochure van Simplex werd er daarom voor gewaarschuwd dit model niet ‘onverschillig en ruw’ te behandelen.
Deze draisine is rond 1910 in gebruik geweest bij de Noord-Brabantsch-Duitsche Spoorweg-Maatschappij (NBDS). De NBDS had één spoorlijn in beheer: een verbinding van Boxtel naar Duitsland, die onder meer gebruikt werd voor internationale treinen van Duitsland naar de haven van Vlissingen. Door het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog raakte de lijn in verval. Het spoor zelf is op bijna alle plekken verdwenen; deze draisine is het enige bewaard gebleven voertuig van de maatschappij. In 1959 is hij aan het museum geschonken.