Op zondag 6 oktober is de Singelloop in Utrecht. Het museum is per auto alleen bereikbaar via de Berekuil en de ventwegen van de Maliebaan. Ons advies is om die dag de pendeltrein te nemen.

Model Diesel III

Objectnummer 2012

Specificaties

Windtunnelmodel: de Diesel III

De eerste dieselelektrische treinen van Nederland veroorzaakten in 1934 een revolutie op het spoor. Met hun gestroomlijnde, zilvergrijze uiterlijk weken ze radicaal af van alles wat in die tijd gangbaar was. Diesel werd synoniem voor modern, snel en vooruitstrevend. Fabrikanten die wilden meeliften op de populariteit van de dieseltrein, brachten dieselwaspoeder, dieselmargarine of dieselstofzuigers op de markt. Zelfs de beroemde Frans-Amerikaanse ontwerper Raymond Loewy reageerde lovend op het ontwerp, en dat terwijl de vorm en kleur gewoon bedacht waren in Nederland, om precies te zijn bij de afdeling Rijtuig- en Wagenbouw van NS. Deze afdeling liet in 1933 en houten model op schaal 1:25 maken om de luchtweerstand te meten in de windtunnel van de Luftschiffbau Zeppelin in Duitsland. Na de positieve testresultaten werden veertig driewagenstellen gebouwd, die bekend zijn geworden onder de naam ‘Diesel III’.