NS41 Blauwe Engel

Objectnummer 1002

Specificaties

De Blauwe Engel is echt een reddende engel als  deze op 15 november 1954 uit de fabriek komt rollen. De dieseltrein vervangt de stoomtrein op de lokale spoorwegen. Van dit type materieel werden 30 motorrijtuigen en 46 tweewagenstellen gebouwd.

De weinig rendabele lijnen in de dunbevolkte delen van het land zijn gewoon te duur om te elektrificeren. Zonder dieseltreinen dreigen deze lijnen te verdwijnen. De Blauwe Engel rijdt het meest op de regionale lijnen in Groningen, Friesland, Overijssel, Gelderland en de laatste jaren vooral in Limburg. Door de bijzondere blauwe kleur en de gevleugelde versiering op de kop krijgt de serie dieseltreinen de bijnaam ‘Blauwe Engel’. Een groot deel van zijn leven heeft deze NS41 echter in een rode kleur rondgereden, in het museum heeft hij zijn originele blauwe kleur weer teruggekregen.

Op 2 juni 1985 rijdt NS41 zijn laatste rit, en wordt door de Stibans geadopteerd en geconserveerd. Uiteindelijk komt het rijtuig in 1995, na een revisie bij NS in Tilburg, definitief naar het Spoorwegmuseum.