Diesel 3

Objectnummer 1005

Specificaties

1934 is een belangrijk jaar voor de Nederlandse spoorweggeschiedenis. De Diesel 3 (DE3 of dieselelektrische driewagentrein) is na zijn introductie direct een sensatie. Het is het allereerste dieseltreinstel in Nederland, maar ook de eerste trein met het zogenaamde stroomlijnmodel. Voor die tijd is het gebruikelijk om te rijden met stoomlocomotieven en losse rijtuigen. Bij de DE3 is er geen aparte locomotief, de trein had in de motorwagen zijn eigen tractiebron bij zich.

Mensen kopen een perronkaartje om de trein te zien. De inspiratie uit Amerika is duidelijk te zien.
Daar maken ze al gestroomlijnde auto’s, koelkasten en broodroosters. De trein heeft vernieuwende kleuren: zilvergrijs met rode biezen en aluminiumkleurige daken. Er zijn ook veel technische vernieuwingen, zoals schuifdeuren in plaats van portieren, verlaagde instapbalkons, stalen buismeubelen, aluminium bagagerekken, schuiframen voor extra ventilatie en trommelremmen in plaats van gietijzeren remblokken.

De dieseltreinen rijden op de niet geëlektrificeerde lijnen. De Diesel 3-en verdwijnen eind 1963 compleet uit dienst. Het Spoorwegmuseum krijgt een DE3 die het nummer 27 krijgt toegewezen.