Het Spoorwegmuseum is tijdelijk gesloten

GTMK (NS 59221)

Objectnummer -

Specificaties

Miljoenen tonnen kolen hebben deze, en andere wagens van dit type vervoerd. Van de steenkoolmijnen in Zuid-Limburg naar de afnemers in de rest van Nederland en het buitenland. De goederenwagens worden gebouwd tussen 1912 en 1930. Tientallen jaren zijn de houten wagens gezichtsbepalend voor het kolentransport in Nederland. Vanaf 1938 neemt NS nieuwe stalen wagens in gebruik. Als steenkool als huisbrandstof verdwijnt, wordt het gebruik van de goederenwagens ook minder. In de jaren 60 laat NS alle wagens slopen. Op een na, de 59221 GTMK. Dit is trouwens ook een van de laatste wagens die uit de fabriek is gerold. De G staat voor ‘open wagen’ de T voor ‘tipbaar’. Dit betekent dat hij zijn inhoud in de lengte kan kiepen tijdens het storten op bijvoorbeeld schepen. De M staat voor het draagvermogen 20 ton of meer. De K staat voor Kunze-Knorr goederentreinrem.