GTUW (NS 65248)

Objectnummer -

Specificaties

Deze stalen opvolger van de houten goederenwagens zorgt ervoor dat er niet 8 ton, maar 28 ton aan materiaal vervoerd kan worden. Deze wagen is in 1938 gebouwd door Werkspoor, in samenwerking met NS. Hij heeft aan elke kant 4 deuren in plaats van de gebruikelijke 2. Dit zorgt ervoor dat hij veel sneller te lossen is. Door de U-vormige spanten (het geraamte) krijgen de wagens de naam GTU. G voor ‘open’, T voor ‘tipbaar’ (kantelbaar) en U voor de vorm. Sommige wagens hebben een remsysteem en daardoor een andere afkorting. Deze afkortingen zijn op een logische manier samengesteld. Eerst staan er de letters GTU, daarachter staat de eerste letter van de leverancier van het remsysteem. De 65248 heeft bijvoorbeeld een remsysteem van Westinghouse rem, vandaar de W aan het einde. Er zijn ook wagens met een remsysteem van Knorr’. De 65248, de laatste wagen van het type W, komt in 1989 in Het Spoorwegmuseum.