Hondekop (Mat '54)

Objectnummer 1006

Specificaties

Een trein met de neus en druipogen van een trouwe hond. De komst van de Mat ’54 aan het einde van de jaren 50 baart veel opzien. Door zijn robuuste vorm ziet hij er anders uit dan de oudere stroomlijnmodellen. De trein krijgt door de vorm van de machinistencabine al snel de bijnaam Hondekop. Het nieuwe ontwerp moet de machinist beter beschermen bij een aanrijding. Hij zit nu hoger en meer naar achteren in de cabine. Door de aflopende zijraampjes kunnen de machinist en de conducteur op het perron oogcontact maken. De Hondekop is nogal zwaar en rijdt daarom rustig, maar heeft om die reden wel moeite om snel op te trekken. Intercitytreinen met 14 rijtuigen zijn geen uitzondering.

In de jaren 70 is de Hondekop de belangrijkste trein van het lange afstandsverkeer, later intercity genoemd. In totaal hebben er 428 rijtuigen, verdeeld over vele series, over het Nederlandse spoor gereden. Het was daarmee de meest beeldbepalende trein uit die tijd. De NS386 gaat in 1996 uit dienst.