Op 3 en 4 december rijdt er geen pendeltrein vanaf Utrecht Centraal.

Mat '36 - NS252

Objectnummer 1021

Specificaties

Het ontwerp van de Mat ’36 eind jaren 30 is bijzonder. Voor die tijd is het gebruikelijk om te rijden met stoomlocomotieven en losse rijtuigen. Bij de Mat ’36 is er geen aparte locomotief. Het is een treinstel bestaande uit gekoppelde rijtuigen met een ingebouwde motor. Met het ontwerp van de trein wordt voortgeborduurd op het eerste stroomlijnontwerp DE3 en is wat betreft techniek en opbouw vooruitstrevend.

Allereerst heeft de trein de moderne stroomlijnvorm. Daarnaast is de trein volledig elektrisch gelast, waardoor hij relatief licht is. Mat ’36 heeft ook nog nieuwe snufjes zoals automatische koppelingen, schijfremmen en modulaire elektrische apparatenkasten waardoor technische problemen makkelijker opgelost kunnen worden.

De serie Mat ’36 is met 217 rijtuigen destijds de grootste materieelbestelling van NS ooit. Mat ’36 komt op het spoor als in mei 1938 de elektrificatie van de spoorwegen in Midden-Nederland klaar is. Treinstel 252 is als tweewagentrein gebouwd bij Werkspoor in Utrecht. Tijdens de Tweede Wereldoorlog is hij verlengd met een tussenrijtuig. Door de STIBANS werd treinstel 252 in de jaren 70 van de sloop gered, geconserveerd en in 2009 overgedragen aan het Spoorwegmuseum. Momenteel wordt het treinstel in het museumdepot in Blerick gerestaureerd.