Op zondag 6 oktober is de Singelloop in Utrecht. Het museum is per auto alleen bereikbaar via de Berekuil en de ventwegen van de Maliebaan. Ons advies is om die dag de pendeltrein te nemen.

Mat '64 - NS876

Objectnummer 1026

Specificaties

Materieel ’64 (Mat ’64), ofwel de ‘standaard stoptrein’, heeft net als de Hondekop een bolle neus ter bescherming van de machinist, maar dan minder spits. Er zijn vierdelige en tweedelige treinstellen. Treinstellen met 4 rijtuigbakken heten Plan T, treinstellen met 2 rijtuigbakken Plan V. De Plan V treinstellen worden vanaf 1966 gebouwd. Eerst bij Werkspoor, daarna bij Talbot in Aken (D). Er worden 31 vierwagenstellen en 246 tweewagenstellen besteld, dit geeft aan hoe belangrijk deze materieelserie bij NS is geweest.
Het materieel heeft een paar opmerkelijke vernieuwingen. Doordat de trein veel lichter is dan zijn voorganger de Hondekop, komt hij veel makkelijker en eerder op snelheid. Met de Mat ’64 wordt ook de filosofie losgelaten dat al het stroomlijnmaterieel onderling koppelbaar moet zijn. Het materieel was technisch van een geheel andere orde dan het bestaande materieel en kon hiermee niet gecombineerd worden. Daarnaast bracht NS de koppeling op de Europese standaardhoogte, die hoger was dan in Nederland tot dan gebruikelijk. Het zijn de eerste treinen met de nu bekende zwenkzwaaideuren. De trein heeft centrale deursluiting met vergrendelde deuren zodat de passagiers de deuren tijdens de rit niet kunnen openen.