SGM Sprinter
Specificaties
- Objectnummer
- 51781
- Afmetingen
- Lengte: 52.50m
- Datering
- 1978
- Vervaardiger
- Waggonfabrik Talbot GmbH & Co. Aachen (D)
- Tractie
- Elektrisch
- Gewicht
- 106.000
- Seriegrootte
- 90 (30 twee- en 60 driewagenstellen)
- Zitplaatsen
- 142
- Snelheid
- 125
- Maatschappij
- NS
In 1970 wordt bij NS een strikte scheiding ingevoerd tussen stoptrein, sneltrein en intercity. Voor trajecten in de Randstad, met korte halteafstanden en een hoge treinfrequentie, vond NS het materieel type Mat ’64 niet geschikt. Dat was zwaar en kwam langzaam op gang. Daarom wordt het Stadsgewestelijk Materieel (SGM) ontwikkeld, meer bekend onder de naam Sprinter. De naam verwijst naar het vermogen snel op te trekken: van 0 tot 50 km/u in 18 seconden. Het materieel is oorspronkelijk geheel geel van kleur, maar later na revisie geel – wit – blauw geschilderd. Het leverde de oneerbiedige bijnaam vlaflip op. De Sprinter had een snelle comfortabele instap, veel deuren, een moderne en ergonomisch verantwoorde inrichting en een minimum levensduur van 25 a 30 jaar. De eerste serie van 15 Sprinters komt in 1975 in dienst op het traject Rotterdam-Hoek van Holland, het proefbaanvak. Vanaf 20 mei 1977 maken ze hun entree op de Zoetermeerlijn. In december 2021 neemt NS definitief afscheid van de oude Sprinters, ze worden opgevolgd door de Sprinter Nieuwe Generatie (SNG).