NS mP 3031 Motorpost
Specificaties
- Objectnummer
- -
- Datering
- 1966
- Vervaardiger
- Werkspoor, Utrecht (mechanisch), Smit & Heemaf (elektrisch)
- Tractie
- Elektrisch
- Gewicht
- 52.000 KG
- Seriegrootte
- 35
- Snelheid
- 140 km/u
- Maatschappij
- PTT
Motorpostrijtuigen zijn speciaal gebouwd voor het vervoer van post. Een motorpostrijtuig kan zichzelf voortbewegen, ze lijken technisch en qua uiterlijk op treinstellen van het type Plan V. De ‘Motorposten’ hebben een oppervlakte van 41 m2, een laadvermogen van 15 ton en kunnen 200 ton trekken. Aan beide zijden van de rijtuigen zijn 3 grote schuifdeuren voor het laden en lossen van de rolcontainers met postzakken. In de trein is ook een kleine sorteerafdeling. Het materieel is in eerste instantie bruin, later met een geel front. In de jaren 80 krijgen alle postrijtuigen een geel/rode kleur. Een groot gedeelte van het postvervoer vindt ’s nachts plaats. Vanaf 1990 is er vooral ’s nachts veel onderhoud aan het spoor wat het postvervoer ernstig hindert. In 1997 besluit PTT daarom al het postvervoer via de weg te doen plaatsvinden. Daarmee worden de postrijtuigen overbodig. Eén motorpostrijtuig schenkt de PTT aan het Spoorwegmuseum.