Vanwege een defect spoor tussen Utrecht Centraal en Utrecht Maliebaan rijdt de pendeltrein tot nader order niet. Bekijk de bezoekersinformatie voor de bereikbaarheid van het museum met de bus en auto.

NS2498

Objectnummer 1034

Specificaties

Ze vormen een bijzonder gezicht, de eerste 20 locomotieven van de 2400 serie. De hemelsblauwe machines steken fel af tegen de gitzwarte ketelwagens van de olietreinen die ze trekken. Van hemelsblauw gaan ze over in roodbruin en na invoering in 1968 van de nieuwe huisstijl van NS, in geel en grijs. Oorspronkelijk hebben de locomotieven grote nummerplaten voorop en kleinere ovale platen op de cabines. Omdat deze niet meer in de nieuwe huisstijl passen, verdwijnen de nummerplaten van alle machines. De serie 2400 wordt gebruikt voor goederentreinen. Vanaf 1982 gaan de eerste locomotieven buiten dienst. Frankrijk koopt er een aantal voor de aanleg van de Hogesnelheidslijnen. Voor een afscheidsrit in 1991 krijgen 3 locomotieven uit de serie weer de oorspronkelijke kleuren blauw, roodbruin en zelfs lila (de laatste locomotief van de serie kreeg deze kleur en werd De Bisschop genoemd). De start van de traditie om bij afscheidsritten treinen weer in de originele kleur te schilderen.