Op 3 en 4 december rijdt er geen pendeltrein vanaf Utrecht Centraal.

Plan D-NS RD 7659

Objectnummer 1046

Specificaties

Het gecombineerde restauratie- en bagagerijtuig is in 1951 nieuw voor NS. De rijtuigtypes worden gecombineerd omdat zowel de individuele restauratierijtuigen als de bagagewagens een forse overcapaciteit hebben. Uit oogpunt van de exploitatie is een combinatie voordeliger. Het gecombineerde rijtuig zet NS ook in voor internationaal vervoer. Aan boord bevinden zich een bar en een keuken. In de keuken is een kolenfornuis, een ijskast, een aanrecht en een bergruimte. In de restauratieruimte is plaats voor 15 reizigers. Verder heeft het rijtuig een conducteursafdeling, een telefooncel voor de draadloze treintelefoon (die er nooit is gekomen) en een ruimte voor een informatrice (die er evenmin heeft gezeten). In 1954 wordt de restauratieruimte vergroot tot 23 zitplaatsen. Dit gaat ten koste van de bar en de informatriceafdeling. De telefooncel blijft als lege, afgesloten ruimte bestaan. In het andere deel van het rijtuig is een grote afsluitbare bagageruimte.

Het rijtuig is speciaal voor  de tentoonstelling ‘Tosti’s Truffels Treinen’, dankzij een bijdrage van de BankGiro Loterij, de Stichting Goede Doelen Nh1816 en de Vereniging Vrienden van het Spoorwegmuseum, prachtig gerestaureerd en teruggebracht in zijn originele turquoise kleur.