Het Spoorwegmuseum is tijdelijk gesloten

Postrijtuig P 7920

Objectnummer -

Specificaties

De tien postrijtuigen (Plan C) die NS in 1949 bestelt, gaan in 1952 het spoor op. Ze hebben een paar nieuwe snufjes: TL-verlichting, elektrisch verlichte sluitseinen, treeplankverlichting en verlichte koersborden achter de voorruiten. De sorteer- en postzakkenafdeling neemt de meeste ruimte in van het rijtuig. Aan de ene kant staat een groot aantal loketkasten. Sommige kasten zijn draaibaar, om de ruiten achter de kasten schoon te kunnen maken. Aan de andere kant is een storttafel, een kachel en twee bundelkasten met daaronder 3 neerklapbare postzakrekken. De postafdeling heeft, om snel te kunnen laden en lossen, 4 dubbele schuifdeuren. In het begin rijdt het postrijtuig mee met binnenlandse reizigerstreinen. Omdat NS kortere stops wil op de stations, is er te weinig tijd voor het laden en lossen. De rijtuigen gaan daarom steeds meer in aparte posttreinen dienst doen. In 1979 gaat de P7920 uit dienst.