SSJ 1622 Bergkoningin
Specificaties
- Objectnummer
- 1019
- Afmetingen
- Lengte: 19.91m
- Datering
- 1928
- Vervaardiger
- Werkspoor, Amsterdam
Deze locomotief is ontworpen door het Technisch Bureau van het Departement van Koloniën en de Zwitserse locomotievenfabriek SLM. De spoorwijdte in voormalig Nederlands-Indië wijkt af van de spoorwijdte in Nederland. Deze locomotief is gebouwd om te rijden op 1.067 mm breed spoor, ‘Kaapspoor’ genaamd.De naam Kaapspoor komt van de Kaapprovincie in Zuid-Afrika waar deze spoorwijdte op grote schaal is toegepast. Het zijn in Nederland vooral de stoomtrammaatschappijen die dezelfde spoorwijdte gebruiken. Het is een krachtige locomotief die vooral dienst doet voor goederenverkeer op de berglijnen op Java. Tijdens de Japanse bezetting wordt de serie omgenummerd en krijgen alle locomotieven een nieuw nummer (5001-5030). Indonesië schenkt in 1981 de locomotief als blijk van vriendschap aan Het Spoorwegmuseum. Daar krijgt ze de bijnaam Sri Gunung, Bergkoningin.