VAM Wagen, 566 9 025 P Tads

Objectnummer -

Net als de post, kolen en andere goederen wordt ook huisvuil over het spoor vervoerd. Deze huisvuilwagen is aangeschaft door de VAM, de Vuil Afvoer Maatschappij. Daarom staat er ook de letter ‘P’ van particulier in het serienummer, het is geen wagen van NS. De VAM, opgericht in 1929, begint in 1931 met het rijden van vuilnistreinen vanuit de Randstad naar stortplaatsen in Wijster en Mierlo. Met warm weer is het passeren van een vuilnistrein geen pretje, het stinkt behoorlijk. De huisvuilwagen is een ‘zwenkdakwagen’ voor het vervoer van stortgoed. Deze kan gelost worden door een of meer kleppen aan de onderkant of zijkant te openen. De helft van de bakken kantelt naar links, de andere helft naar rechts om de trein in evenwicht te houden. Het dak is vanaf het bordes te bedienen. De VAM treinen rijden onder het symbolische treinnummer 4711. In 2001 is de zelflosser van Het Spoorwegmuseum in bruikleen gegeven aan de Museumspoorlijn STAR.