Herinrichting Achterterrein

Het Spoorwegmuseum is druk bezig met de herinrichting van het buitenterrein, aan de achterzijde van het museum. Er komt een geheel vernieuwde speeltuin en het traject van de kindertrein wordt aangepast.

Doel van de herinrichting is het duurzamer en groener maken van het terrein en het vergroten van de beleving voor de bezoekers. Er is meer ruimte voor groen en er worden meer ‘spoorse’ elementen toegevoegd zoals rails, bielzen, ‘treinenkoppen’ en historische beelden.

De werkzaamheden zijn in volle gang en de feestelijke heropening is op zaterdag 8 juni.

Update mei 2024

Het station, de klimburg én de treinkoppen staan inmiddels op hun plek. De Mat ’64 wordt groen geverfd en de Sprinter geel.

Update april 2024

Er wordt nog hard gewerkt op het achterterrein van het museum! Het frame van de nieuwe klimbrug staat inmiddels op zijn plek, het spoor wordt gelegd en de contouren van de speeltuin zijn goed zichtbaar.

De voortgang van het achterterrein met zicht op de vernieuwde speeltuin, klimbrug & het in elkaar zetten van de rails

Vergroening

De bestaande situatie bestaat sinds 2005 en was na 18 jaar toe aan vernieuwing. Publieksonderzoek van het museum wees uit dat de allerkleinste bezoekers behoefte hadden aan meer speelmogelijkheden. Daarbij is de buitenruimte op mooie dagen drukbezocht, daarom streeft het museum naar een klimaat-adaptieve ruimte met meer groen, meer mogelijkheden voor schaduw en een betere afwatering.

In de nieuwe situatie wordt de buitenruimte een plek waar meer te ontdekken, doen en leren valt. Op drukkere dagen zorgt de nieuwe inrichting voor betere spreiding in het museum, waardoor iedereen een meer prettige en ontspannen ervaring opdoet. Het ontwerp van het vernieuwde achterterrein is van OKRA Landschapsarchitecten, het werk wordt uitgevoerd door Rots Maatwerk. Het project wordt mede mogelijk gemaakt door een bijdrage van de Stichting Goede Doelen Nh1816 Verzekeringen.

Sfeerimpressie vernieuwde achterterrein door OKRA Landschapsarchitecten

Spoorse elementen & collectie

Op het vernieuwde achterterrein krijgt de bijzondere beeldencollectie van het museum een prominentere plek. De beelden die er te vinden zijn komen van de hand van bekende kunstenaars als Joop Hekman, Jo Uiterwaal en Mari Andriessen. De beelden van Hekman en Uiterwaal zijn in de jaren vijftig geplaatst bij de stations van Eindhoven en Nijmegen. In 1998 zijn ze naar het Spoorwegmuseum verplaatst. De beelden van Andriessen komen van het dak van het in de jaren 70 gesloopte station Utrecht CS.
Ook het in 2022 verwijderde Kruis Blauwkapel, de gelijkvloerse kruising bij het gelijknamige spoorknooppunt, wordt in de inrichting opgenomen. Dit was één van de laatste kruisingen in Nederland waarvan de sporen haaks op elkaar liggen. Blikvangers worden twee afgedankte treinkoppen die gaan dienen als speeltoestel.
De treinkoppen en de beelden

Nieuwe Jumbo Express

De huidige situatie bestaat sinds 2005 en is na bijna 20 jaar toe aan vernieuwing. De kindertrein, de Jumbotrein, was aan het eind van zijn levensduur en moet worden vervangen. Ook de rails waren aan vervanging toe. Er komt dus een nieuw traject waarbij het opstapstation verplaatst wordt naar de rechterkant van het terrein. Natuurlijk gaat de trein nog wel door een tunnel! Een nieuw treintje wordt speciaal voor het museum gebouwd in Engeland.

De oude Jumbo trein wordt opgeknapt om tijdelijk dienst te doen als treintje, vanaf midden juni zal er een vernieuwd treintje rijtje.

Speeltuin

Het gedeelte waar je met bootjes naar een vuurtoren kon varen gaat verdwijnen. Op dit gedeelte komt een geheel vernieuwde speeltuin. Deze is bereikbaar door een prachtige klimbrug. Er komen verschillende speeltoestellen zoals betonnen en houten speellinten, trampolines en een grote zandbak met graafmachines. Kinderen kunnen zich hier naar hartenlust uitleven.