Vanwege een defect spoor tussen Utrecht Centraal en Utrecht Maliebaan rijdt de pendeltrein tot nader order niet. Bekijk de bezoekersinformatie voor de bereikbaarheid van het museum met de bus en auto.

SS13

De SS 13 is de oudst bewaarde stoomlocomotief van Nederland. Aan de grote wielen kun je zien dat deze locomotief gebruikt is om reizigerstreinen te trekken. Locomotieven met kleine wielen zijn voor het goederenvervoer. Ze rijden langzamer, maar kunnen wel meer gewicht trekken. De bijnaam ‘De Bril’ dankt deze locomotief aan de brilplaat, een stalen plaat met 2 ronde ramen voor de plek waar de machinist en de stoker staan. De brilplaat zorgt ervoor dat de twee wat beschermd zijn tegen het weer. Hun werkplek is expres niet al te comfortabel. De SS is bang dat de mannen tijdens de rit in slaap vallen. De tender van deze locomotief, die tot 1932 op het spoor rijdt, is van de locomotief SS 8. Door technische mankementen ontploft de SS 8 in 1868 bij station Harlingen. De locomotief slingert volledig over de kop en eindigt 30 meter verderop. De stoker overleeft de klap niet. De tender van de SS 8 blijft vrijwel ongeschonden.