Het verhaal van de Paardentram

Op 29 april 1879 reed de eerste Paardentram in Utrecht. Oftewel, de STM16 in ons museum. De paardentram speelt een belangrijke rol in de ondergang van het Maliebaanstation, het huidige Spoorwegmuseum. Waar dit rijtuig de naam Paardentram aan te danken heeft en de geschiedenis ervan, lees je in deze blog.

Het verhaal

Het open paardentramrijtuig STM 16 wordt in 1891 gebouwd voor de Stichtsche Tramway Maatschappij (STM). Getrokken door een paard vervoert het passagiers van Centraal Station Utrecht via de Voorstraat en de Biltstraat, door het dorp De Bilt naar het ‘deftige’ dorp Zeist. De paardentram speelt een belangrijke rol in de ondergang van het Maliebaanstation, het huidige Spoorwegmuseum. Veel reizigers uit de richting Hilversum kiezen voor spoorhalte Biltstraat als op- of instapplaats. Vanuit daar is er met de paardentram een betere verbinding met de Utrechtse binnenstad. Er is geen reden meer om door te reizen naar het Maliebaanstation.

De STM 16 is de oudst bewaard gebleven vertegenwoordiger van een belangrijke fase van de geschiedenis van het Nederlandse railvervoer, namelijk de interlokale paardentramlijnen. Het rijtuig heeft tot 1946 dienst gedaan, het grootste deel van zijn bestaan als aanhangrijtuig van de elektrische tram tijdens de zomer.