Schuurtje van vader

Het Spoorwegmuseum krijgt veel schenkingen aangeboden. Mensen denken al snel aan het museum als op zolder nog spullen worden aangetroffen die een spoors verleden hebben. Niet altijd zijn dit waardevolle toevoegingen voor de collectie, maar soms komen er onverwachte vondsten op ons pad. Zo ook de schenking die in 2011 werd aangeboden door Mw. Den Engelsman. Haar vader bouwde een prachtig model van stoomlocomotief NS 3904. Niet alleen dit model kreeg een plek in het museum, zijn complete hobbyschuur verhuisde mee!

Modelbouwer J.W. Groot (1921 – 2001) uit Heeze bouwde in zijn schuurtje in de achtertuin een uniek model van stoomlocomotief NS 3904, een project waar hij 15 jaar mee bezig is geweest. Alles aan het model is zelf gemaakt, van de kleinste schroefjes en boutjes tot de stoomketel en de wielen. Bijzonder is dat het model werkend en rijvaardig is en dus op stoom kan worden gebracht. De locomotieven van de serie 3900 werden in 1929 en 1930 gebouwd door de Duitse fabriek Henschel & Son. De NS had sterkere locomotieven nodig om de steeds zwaardere stalen rijtuigen te trekken. De locomotieven deden dienst tot in 1958 het spoor werd geëlektrificeerd.

Het model dat de heer Groot bouwde was van dusdanige kwaliteit dat het museum het maar wat graag in de collectie op wilde nemen. Bij het bezoek aan de schenker trof het museum echter nog iets aan wat een prachtige aanwinst voor het museum bleek te zijn. De hobbyschuur van de heer Groot was zo bijzonder, dat overeengekomen werd de complete schuur over te brengen naar Utrecht. Want wat is er nu mooier dan te laten zien hoe zo’n topmodel van de NS3904 gemaakt werd? Van draaibanken, soldeerspullen, gereedschap tot honderden schroefjes en boutjes; het schuurtje laat op een prachtige manier zien wat nodig is om dit soort handgemaakte modellen te produceren. Het illustreert het vakmanschap waarmee de heer Groot zijn modellen bouwde.

Het Spoorwegmuseum bouwde het hele schuurtje in originele staat weer op in het museum. Daarbij is op de kleinste details gelet; de koffie staat te dampen, het gereedschap ligt zoals het werd aangetroffen en de intercom werkt. “Vader, kom je koffie drinken” schalt er met enige regelmaat uit de speaker. Het museum doopte de ruimte ‘Schuurtje van vader’, als ultiem eerbetoon aan modelbouwer J.W. Groot uit Heeze.