Affiche thuis aan de muur

09 juni, 2021

Een affiche uit de collectie van het Spoorwegmuseum bij je thuis aan de muur? Dat kan. Het museum opende dit weekend de tentoonstelling ‘Spoor van Verbeelding’ over 150 jaar spoorwegaffiches in Nederland. Er zijn veel mooie affiches te zien in deze tentoonstelling. Dankzij een bijzondere samenwerking met de Kunstuitleen Utrecht zijn er nu 10 affiches beschikbaar voor de uitleen. Klanten van de Kunstuitleen kunnen dus niet alleen in het museum, maar ook vanaf de bank genieten van al het moois dat er in de tentoonstelling te zien is.

Samenwerking

Het Spoorwegmuseum werkte eerder samen met de Kunstuitleen Utrecht rond de collectie reclameaffiches. Hierbij kon je een keuze maken uit ongeveer 100 reclameaffiches die ooit op de stations hingen. Deze actie is inmiddels voorbij, maar de Kunstuitleen Utrecht heeft nu een selectie gemaakt van 10 affiches uit de tentoonstelling ‘Spoor van Verbeelding’’. De replica’s in A0 formaat zijn beschikbaar en tentoongesteld op de PoP Up locatie van de Kunstuitleen vlakbij het Spoorwegmuseum op Twijnstraat 61. Kijk op https://www.kunstuitleenutrecht.nl/ voor alle informatie.

Tentoonstelling ‘Spoor van Verbeelding’

De tentoonstelling ‘Spoor van Verbeelding, 150 jaar Nederlandse spoorwegaffiches’, vertelt de geschiedenis over reizen per spoor in fraaie en kleurrijke affiches. De 120 affiches, waarvan enkele nooit eerder geëxposeerd, zijn een bijzondere weergave van de ontwikkeling van ontwerpstijlen door de jaren heen. De tentoonstelling is samengesteld door verzamelaar en publicist Arjan den Boer. De tentoonstelling omvat affiches uit de omvangrijke collectie van het Spoorwegmuseum, uit de verzameling van de gastconservator en van enkele musea en archieven in binnen- en buitenland. Bekijk hieronder de opening van 4 juni jl.