Kom ook Spoorweg Spelen, we zijn iedere dag van de meivakantie geopend!

Koninklijke trein naar Spoorwegmuseum

16 juni, 2023

De koninklijke trein van koning Willem-Alexander komt naar het Spoorwegmuseum! Salonrijtuig nummer 10, afgekort SR10, is aan het eind van zijn levensduur.

De SR10 gaat naar het museum. Hiermee eindigt na bijna 160 jaar ook de inzet van een speciaal koninklijk rijtuig voor binnen- en buitenlandse reizen van de koning en het vervoer van staatshoofden die ons land bezoeken.

Koning Willem-Alexander en koningin Máxima zullen tijdens het staatsbezoek aan België van 20 tot en met 22 juni voor het laatst gebruik maken van de koninklijke trein. Wanneer de trein aan het museum wordt overgedragen is nog niet bekend, waarschijnlijk in het najaar.

In 1864 werd voor het eerste een Koninklijk Rijtuig in gebruik genomen de SR1. Sinds die tijd werd met enige regelmaat het rijtuig ingewisseld voor een modernere versie. Begin jaren negentig moest het toenmalige Koninklijk rijtuig (SR9) worden vervangen. De opvolger van dit rijtuig (de SR10) werd toen ontworpen op basis van het bestaand Intercity Rijtuig 1e klasse. De SR1, 8 en 9 zijn al te zien in het Spoorwegmuseum.