Kom ook Spoorweg Spelen, we zijn iedere dag van de meivakantie geopend!

De Kameel

Het is één van de meest iconische treinen van het Spoorwegmuseum, dieselmotorrijtuig NS20. Vanwege zijn uiterlijk, de trein heeft twee machinistencabines op het dak, wordt hij ook wel de ‘Kameel’ genoemd. Het rijtuig heeft een lange historie, maar werd gebouwd als inspectievoertuig voor de directie van NS. Binnenkort is de trein te boeken als vergaderruimte, het beschikt namelijk over twee vergadersalons voor 14 personen.

Vergaderen in de Kameel

Inspectievoertuig

De Kameel is in 1954 speciaal gebouwd als inspectievoertuig voor de directie van NS. Zo kan ze de werkzaamheden aan het spoor tijdens de wederopbouw controleren. Aan de voor- en achterkant, op de plek waar normaal de machinist zit, zijn twee vergaderruimtes voor elk 14 personen. In het rijtuig is ook een keuken en een telefoon. Voor de machinist is aan beide kanten achter de vergadersalon een verhoogde cabine. Door de dakkoepels (de bulten) heeft hij toch nog goed zicht op het spoor.

VIP-car

Het rijtuig was in de jaren 70 niet exclusief voorbehouden aan de NS-directie, maar werd ook als VIP-car verhuurd aan gezelschappen. De Kameel maakte sindsdien veel ritten in binnen- en buitenland en heeft hierdoor flink wat belangrijke gasten vervoerd. Van directies van andere bedrijven tot staatshoofden en vorsten. Begin jaren 70 is de Kameel te huur en zelfs nog gebruikt om reclame te maken voor het muziekprogramma AVRO’s Toppop.

Vergaderruimte

De Kameel heeft een plek gekregen in de museumhal. De salons van de trein vormen een prachtige vergaderplek, waar je met uitzicht op de historische treinen van het museum ongestoord kunt overleggen.