In lijn met het landelijke beleid met betrekking tot het coronavirus is het Spoorwegmuseum gesloten voor het publiek tot 1 juni 2020.

Sporen van Smaragd

Op 10 augustus 2017 was het precies 150 jaar geleden dat de eerste trein in Indonesië reed tussen de havenstad Semarang en Tangoeng op Java. Aanleiding voor het Spoorwegmuseum om met de tentoonstelling ‘Sporen van Smaragd’ in te gaan op de rijke historie van de Indonesische spoorwegen.

Nederlands-Indië

Een groot deel van het huidige spoor in Indonesië is tussen 1864 en 1942 aangelegd  en geëxploiteerd door Nederlandse spoorwegmaatschappijen. In deze koloniale periode heette het huidige Indonesië nog Nederlands-Indië. Nederlandse ingenieurs en architecten waren betrokkenen bij de aanleg van het spoor en de stations, op het spoor reed Nederlands materieel.

Groei

Sinds de opening van de eerste spoorlijn in 1867 groeide het spoorwegnet op Java gestaag. Zowel door particulier Nederlands initiatief als door de investeringen van de Nederlandse staat. Deze raakte er meer en meer van overtuigd dat goede spoorverbindingen de export en industrie van de kolonie konden stimuleren en bovendien van militair-strategisch belang konden zijn.

Samenwerking

Het Spoorwegmuseum werkt voor de tentoonstelling samen met de Indonesische spoorwegen (Kereta Api) en het Indonesische spoorwegmuseum in Ambarawa.

Restauratie

Enkele modellen van Indische rijtuigen worden voor de tentoonstelling gerestaureerd. Het rijtuigmodel uit het filmpje werd in 1882 gebouwd in de Werkplaats Buitenzorg van de Indische Staatsspoorwegen.

Bijzondere collectie

Het Spoorwegmuseum toont een bijzondere collectie voorwerpen, modellen, posters, dienstregelingen, bouwtekeningen en foto’s die gerelateerd zijn aan de spoorwegen in de koloniale periode tot 1949.

Persoonlijke verhalen

De tentoonstelling wordt in vier tijdvakken verdeeld, waarbij telkens enkele personen gekozen zijn die vanuit hun eigen perspectief het verhaal van 150 jaar spoorwegen in Indonesië vertellen.