Carrousel

Blikvanger in de Expositieruimte tijdens Winter Station is de antieke carrousel. De lichtjes en muziek van de oude ‘Galopper’ zorgen automatisch voor een gezellige sfeer. De draaimolen werd oorspronkelijk aangedreven door een stoommachine, maar werkt inmiddels op elektriciteit.

De naam ‘Galopper’ verwijst naar de manier waarop ze bewegen, de dieren gaan tijdens het draaien omhoog en omlaag. Alsof ze in galop zijn. De dieren van de carrousel, die in 1903 werd gebouwd door de Belgische firma DeVos, hebben een apart verhaal. Als je denkt dat het alleen paarden zijn, dan moet je nog eens goed kijken. Naast de paarden maken ook een kameel, een varkentje, een olifant en een haan deel uit van het geheel. Al die beesten zijn van hout en bestaan uit losse elementen die aan elkaar gelijmd zijn. De objecten hebben heel veel kleuren, soms wel 20 tot 30 verschillende tinten.

Opmerkelijk is dat ze bijna allemaal een naam hebben. Als je ze van dichtbij bekijkt dan zie je op de dieren onder andere de namen Peter, Dinky, Bayol, Addy, Johnny, Sytze en Vernon staan. Die namen komen allemaal van de leden van de familie die de carrousel exploiteerde. In de winter, als het seizoen voor de draaimolen voorbij was, knapten ze de beesten zelf op. Ze kregen dan de naam van degene die eraan gewerkt had!

Vanaf 23 december: Winter Station

Tijdens Winter Station brengen ontelbare lampjes, kerstdecoraties en een antieke carrousel het hele Spoorwegmuseum in een romantische wintersfeer. Met als absoluut hoogtepunt: schaatsen tussen de treinen! Reserveren is verplicht.

Winter Station 2023