De Spoorbio

Omgebouwde treinwagon

Op 6 november 1942 opende de Spoorbio op perron 1 van station Utrecht Centraal. De bioscoop was een initiatief van W. Korsmit, hij verkreeg in 1940 het monopolie voor de exploitatie van bioscopen op Nederlandse treinstations. Het ontwerp voor de Spoorbio kwam van de hand van architect H. van Vreeswijk. Hij ontwierp een treinwagon waar plek was voor 64 zitplaatsen, aangevuld met 8 wachtplaatsen. Hier konden reizigers die in het bezit waren van een perronkaartje de tijd overbruggen, ze werden op de hoogte gehouden van de vertrekkende treinen door een naast het filmdoek aanwezige klok en oplichtende bestemmingen.

Doorlopend programma

In het zaaltje werd een doorlopend programma vertoond. De voorstellingen begonnen ’s morgens om 8 uur en liepen door tot ’s avonds 21.00 uur. de entreeprijs was 10 cent. Het programma duurde 20 à 30 minuten en bestond onder meer uit tekenfilms, journaals en documentaires over sport en natuur. Het was oorlogstijd, dus de reizigers werden ook geconfronteerd met propagandafilms waar de Duitse bezetter en de NSB de hand in hadden. Gaandeweg kwamen tevens in serie geknipte langere films op het programma. In juni 1944 sloot de Spoorbio waarna verhuisde hij naar Station Zeist. In Zeist is alle apparatuur ontvreemd.

Na de oorlog

Na de bevrijding heropende de Spoorbio in 1945 op Utrecht CS. In 1947 werd de oude Spoorbio op Utrecht CS vervangen door een nieuwe wagon, hier was plek voor 84 zitplaatsen. De vrijgekomen Spoorbio verhuisde naar Zwolle, en later ook naar Schiphol en Rotterdam. Het programma op Utrecht CS bleef ondertussen grotendeels hetzelfde als altijd, het was te vergelijken met de Cineac programma’s uit die tijd: journaals, tekenfilms en korte documentaires. De Spoorbio bleef in de jaren 50 een vaste waarde op Utrecht CS, maar sloot uiteindelijk op 30 december 1964 zijn deuren.

Einde

Trekpleister verdwijnt na 22 jaar” kopte de krant op woensdag 16 december 1964. “Talrijke vaste klanten zullen het betreuren, dat zij voortaan het half uurtje verpozing tijdens een oponthoud op het station zullen missen”.  In het artikel geeft exploitante H. Korsmit-Halberstadt uitleg over de reden van de sluiting. Na het overlijden van haar man in augustus 1963 nam zij de exploitatie over. “Maar het was een zaak die gemakkelijk liep en daarom vond ik er op den duur geen voldoening meer in’. Dat ze ermee stopte omdat de Spoorbio niet meer rendabel was ontkende ze: “We kennen wel niet meer de enorme toeloop van bezoekers zoals in de oorlogsjaren en daarna, maar er kwamen toch nog altijd voldoende mensen die voor twee kwartjes de binnen- en buitenlandse journaals en tekenfilms in het Spoorbio-programma wilden zien’. Helaas is de Spoorbio niet bewaard gebleven, in 1965 is de wagon gesloopt.

collectie

Ontdek meer over de collectie treinen, modeltreinen, affiches, foto's en meer!

Collectie