Motorpost MP 3031

Op 18 augustus 1966 kwam de mP3031 op het spoor, het rijtuig viert dus dit jaar zijn 55ste verjaardag. De letters ‘M’ en ‘P’ staan voor MotorPost, ze zijn dus speciaal gebouwd voor het vervoer van post. Een motorrijtuig kan zichzelf voortbewegen, hij hoeft dus niet aan een andere trein gekoppeld te worden.

Postvervoer

Al zolang er treinen rijden, wordt er post vervoerd over het spoor. In eerste instantie gebeurde dit in speciale postrijtuigen die meereden in reizigerstreinen. Dat was soms lastig, het laden en lossen van de post was een tijdrovend klusje waardoor er vaak vertragingen ontstonden. Daarom werd besloten de post zoveel mogelijk gescheiden te vervoeren van het reizigersvervoer. Deze posttreinen reden voornamelijk ’s nachts.

Opvolger van de Blokkendoos

Vanaf de jaren 50 werd de post vervoerd in omgebouwde Blokkendoosrijtuigen. De Blokkendoos (Mat ’24) was de eerste serie elektrische en stalen treinen van NS. De bijnaam Blokkendoos dankt hij aan zijn vierkante uiterlijk en de mogelijkheid alle rijtuigen als blokken te combineren. Nadat deze treinen tientallen jaren dienst hadden gedaan in de reizigersdienst kreeg een gedeelte een nieuwe bestemming. Er werden 25 motorrijtuigen omgebouwd tot posttrein. Het gebruik van motorrijtuigen als posttrein beviel zo goed dat de PTT, de toenmalige posterijen, in 1963 besloot tot de aanschaf van een nieuwe serie Motorposten.

Serie mP 3000

De nieuwe posttreinen kregen een moderner uiterlijk, de serie was afgeleid van het elektrisch Materieel ’64 (Plan V). Zoals alle treinen kregen deze Motorposten een nummer, in dit geval mP 3000. De rijtuigen zijn in 1965 en 1966 gebouwd door Werkspoor. Ze hebben een oppervlakte van 41 m2, een laadvermogen van 15 ton en kunnen 200 ton trekken. Aan beide zijden van de rijtuigen zijn 3 grote schuifdeuren voor het laden en lossen van de rolcontainers met postzakken. In de trein is ook een kleine sorteerafdeling.

Afscheid

Een groot gedeelte van het postvervoer gebeurt in de nachtelijke uurtjes. Vanaf 1990 is er vooral ’s nachts veel onderhoud aan het spoor wat het postvervoer ernstig hindert. De PTT besluit daarom al het postvervoer via de weg te doen. Daarmee worden de postrijtuigen overbodig. Eén motorrijtuig, de mP 3031, wordt door de PTT aan het Spoorwegmuseum geschonken. Omdat het binnenkort 25 jaar geleden is dat de laatste posttrein reed in Nederland zal het Spoorwegmuseum in 2022 een tentoonstelling inrichten over het postvervoer per spoor. Maar daarover later meer!