Kom ook Spoorweg Spelen, we zijn iedere dag van de meivakantie geopend!

Herinrichting achterterrein Spoorwegmuseum

19 februari, 2024

Het Spoorwegmuseum is bezig met een herinrichting van het terrein aan de achterzijde van het museum. Er komt een geheel vernieuwde speeltuin en het traject van de kindertrein wordt aangepast. De werkzaamheden zijn in volle gang, op 8 juni vieren we de feestelijke opening van de nieuwe speeltuin.

Nieuwe Jumbo Express

De huidige situatie bestaat sinds 2005 en is na bijna 20 jaar toe aan vernieuwing. De kindertrein, de Jumbotrein, was aan het eind van zijn levensduur en moet worden vervangen. Ook de rails waren aan vervanging toe. Er komt dus een nieuw traject waarbij het opstapstation verplaatst wordt naar de rechterkant van het terrein. Natuurlijk gaat de trein nog wel door een tunnel! Een nieuw treintje wordt speciaal voor het museum gebouwd in Engeland.

Speeltuin

Het gedeelte waar je met bootjes naar een vuurtoren kon varen gaat verdwijnen. Op dit gedeelte komt een geheel vernieuwde speeltuin. Deze is bereikbaar door een prachtige klimbrug. Er komen verschillende speeltoestellen zoals betonnen en houten speellinten, trampolines en een grote zandbak met graafmachines. Kinderen kunnen zich hier naar hartenlust uitleven.

Sfeerimpressies door OKRA

Terras

Op het voorplein komt een fontein en een terras voor de horeca, met schaduwdoeken voor bescherming tegen de zon op warme dagen. Hier is het goed toeven als de kinderen zich vermaken in de speeltuin of in de kindertrein. Want dit blijft hetzelfde: ouders mogen niet meerijden in de kindertrein! Op het plein staan ook twee gerestaureerde treinkoppen die als speeltoestel voor de kinderen zullen dienen.

Spoortuin

Het rechtergedeelte van het terrein zal bestaan uit de spoortuin en het stationsgebied. Dit wordt aangekleed met betonnen spoorbielzen, groenperken en beplanting. Het hele terrein wordt vergroend, inclusief een wadi voor het opvangen van regenwater. Je vindt er ook bijzondere spoorcollectie, zoals beelden die op het dak stonden van het voormalige station Utrecht Centraal, een aantal treindeuren en een afgedankte spoorwegkruising, het voormalige Kruis Blauwkapel.