Einde levensduur
Salonrijtuig 10 (SR10) werd in 1993 in gebruik genomen als koninklijk rijtuig, maar werd al in 1980 gebouwd als 1ste klasse intercityrijtuig. Na ruim 40 jaar is het rijtuig aan het eind van zijn levensduur. Een modernisering zou flinke investeringen vergen, daarom is besloten afscheid te nemen van het rijtuig en hem aan het Spoorwegmuseum te schenken. Daar gaat hij deel uitmaken van de koninklijke route ‘Vorstelijk Reizen‘ waar de koninklijke collectie van het museum is samengebracht. Het rijtuig wordt aangepast zodat deze op termijn ook toegankelijk is voor bezoekers. Tijdens het Open Trein Festijn van 20 t/m 22 september gaat de SR10 voor het eerst open voor publiek.
Interieur
De SR10 is in 1992 door Talbot verbouwd tot koninklijke rijtuig en in december 1993 opgeleverd. Het interieur is ontworpen door de firma Struik & Hamerslag uit Strijen en in samenspraak met koningin Beatrix tot stand gekomen. Het rijtuig beschikt over een salon met vergadertafel en een zithoek met fauteuils en een tweepersoonsbankje. Verder beschikt de trein over twee slaapruimten met elk een stapelbed, een klein bureau en een douche/toiletruimte met wastafel. Ook is er een slaapruimte met een stapelbed voor begeleidend personeel en een keukentje.
Inzet
De SR10 werd in februari 1994 voor het eerst ingezet op een reis van de koninklijke familie naar Oostenrijk. Daarna werd de trein gebruikt bij diverse officiële gelegenheden, o.a. in 1997 bij de opening van de Stormvloedkering in de Nieuwe Waterweg, tijdens Koninginnedag, de openingen van verschillende stations en de Betuweroute in 2007. Ook tijdens staatsbezoeken deed het koninklijk rijtuig dienst, in november 2016 reisden Koningin Maxima en Koningin Mathilde van België met de trein naar de opening van het vernieuwde Utrecht Centraal. Het rijtuig vervoerde voor het laatst het Koningspaar voor het staatsbezoek aan België in 2023. Op binnenlandse reizen worden sinds 2012 twee intercity rijtuigen aan de SR10 toegevoegd voor het vervoer van extra gasten. Een hiervan, de SR12, komt ook in de collectie van het Spoorwegmuseum.