Speciale postzegel

17 mei, 2022

Tentoonstelling Expeditie Posttrein geopend met presentatie speciale postzegels

Op 16 mei 1997, nu 25 jaar geleden, reed de posttrein in Nederland zijn laatste rit. Daarmee kwam een einde aan de belangrijke rol die het spoor jarenlang in het postvervoer speelde. Het Spoorwegmuseum opende gisteren de tentoonstelling ‘Expeditie Posttrein’ over dit onderwerp. PostNL presenteerde tijdens de opening een postzegelvel dat speciaal wordt uitgegeven voor de tentoonstelling. Het postzegelvel Posttreinen is, zolang de voorraad strekt, verkrijgbaar via de webshop van PostNL en de museumwinkel van het Spoorwegmuseum.

Foto: Stephan van den Eijnden, Directeur Commercie Mail NL, overhandigde het eerste exemplaar aan museumdirecteur Nicole Kuppens (Foto: Marieke Wijntjes)

Het postzegelvel Posttreinen telt 5 persoonlijke postzegels in 5 verschillende ontwerpen. Op elke postzegel staat een uitsnede van een foto van een trein die voor het vervoer van post is gebruikt. De oudste trein dateert uit 1839 en de jongste uit 1978. De afgebeelde posttreinen zijn ook te zien in de tentoonstelling ‘Expeditie Posttrein’. Het ontwerp van de postzegels Posttreinen is gemaakt door grafisch ontwerper Karen Polder. Zij ontwierp voor PostNL eerder onder meer de PostEurop-postzegels van 2018 en 2021, over Nederlandse bruggen en Bedreigde bijen. Voor de uitgifte Posttreinen maakte Polder voor het eerst een ontwerp voor persoonlijke postzegels. “Dat is toch net anders, omdat de typografie op het postzegelkader een gegeven is. Hetzelfde geldt voor het beeldmateriaal dat ik van het Spoorwegmuseum kreeg. Ik heb met hen overlegd of ik de treinen zelf mocht fotograferen. Maar niet alle posttreinen die op de postzegels moesten komen, waren op dat moment in het museum aanwezig. Overigens werd ik gelukkig van het beeldmateriaal waarmee ik kon werken.”

Op deze postzegels staat waardeaanduiding 1, bedoeld voor post tot en met 20 gram met een bestemming binnen Nederland. De tentoonstelling ‘Expeditie Posttrein’ is tot en met 27 november te zien.