Tentoonstelling Tosti’s Truffels Treinen verlengd

29 september, 2020

Tentoonstelling Tosti’s Truffels Treinen verlengd

Bijzondere restauratierijtuigen in Spoorwegmuseum langer te zien

Spoorwegmuseum verlengt tentoonstelling Tosti’s Truffels Treinen t/m 10 januari 2021

Een kopje koffie in de trein, een tosti in de stationsrestauratie of een luxe diner met truffels in de Oriënt Express. Het Spoorwegmuseum vertelt in de tentoonstelling Tosti’s Truffels Treinen de verhalen over eten en drinken op het spoor. De tentoonstelling is nu verlengd tot na de kerstvakantie, de bijzondere (internationale) restauratierijtuigen zijn te bekijken tot en met 10 januari 2021. In de herfstvakantie van 10 t/m 25 oktober pakt het Spoorwegmuseum extra uit met leuke en smaakmakende activiteiten voor de hele familie in het thema eten en drinken.

Verlenging tentoonstelling

Directeur Nicole Kuppens is blij dat de buitenlandse bruiklenen langer kunnen blijven: “Het is een hele klus geweest om al deze bijzondere treinen bij elkaar te brengen. Daarom is het mooi dat ze langer kunnen blijven zodat zoveel mogelijk bezoekers deze fantastische tentoonstelling kunnen zien. Uit de reacties van onze bezoekers horen we dat men vooral waardeert dat alle restauratierijtuigen toegankelijk zijn, we houden ze graag nog een tijdje open.”

Bruiklenen

In de tentoonstelling toont het Spoorwegmuseum zijn eigen restauratierijtuigen zoals de Oriënt Express, de Blauwe Roemeen en de Plan D. Deze collectie is voor de gelegenheid aangevuld met een aantal binnen- en buitenlandse bruiklenen zoals  een Pullmanrijtuig uit 1927, een Trans Europ Express Speisewagen, een diner- en panoramarijtuig van de Rheingold en een Mitropa restauratierijtuig uit de voormalige DDR. De Belgische Spoorwegen haken aan met het in de jaren 90 gebouwde restauratierijtuig Resto I10 en een bardiscorijtuig. Alle genoemde treinen zijn toegankelijk voor publiek.

Herfstvakantie

Het Spoorwegmuseum heeft in de herfstvakantie van 10 t/m 25 oktober allerlei leuke familieactiviteiten rond het thema eten en drinken. Kinderen speuren met een speciale app naar het kookwoord van de dag of kronen zichzelf tot “Chef de cuisine” met een zelfgemaakte koksmuts. In de Wachtkamer 1ste klasse leer je tijdens een heuse etiquette les hoe je je hoort te gedragen aan tafel als je dineert in een luxe trein. En natuurlijk sluit je de dag af met een lekkere tosti tussen de restauratierijtuigen.